dimarts, 13 de març del 2018

EL MICROSCOPI



Hem decidit treballar el MICROSCOPI perquè la mare del Ramon treballa en un laboratori, i des del dia que van venir a fer el protagonista teníem a la classe uns microscopis i els Dofins estaven molt engrescats amb la idea de mirar pel microscopi tota l'estona. 




  El primer que vam fer va ser esbrinar el seu nom. Uns deien TELESCOPI 
i d’altres MICROSCOPI.
 


 

Així doncs, ho havíem d'esbrinar!
Vam fer una llista del que hauríem d’investigar:
El nom, com funciona, coses que hi podríem mirar... etc.
 

Després vam buscar imatges per internet i ens va quedar clar 
que era un: MICRSOCOPI 
(lupa binocular)



També vam veure el que era un TELESCOPI
CLIQUEU PER VEURE LES FOTOS

 Vam pensar molt el que volíem veure pel microscopi 
i vam fer un altra llista.





I a partir d’aquí ja ens hem posat a investigar amb el microscopi, ens encanta!! Hem vist:


Pell de llimona

        Anís estrellat 
 
Sorra de platja 
  
Una Marieta 

Pedres petites 
                           Petxines…..

 

També hem investigat amb els esmorzars:
Maduixes
Llonganissa

 Pernil dolç...
       Estan fets uns bons investigadors els vostres científics!

                                   












dimarts, 27 de febrer del 2018

LES PLANTES PODEN CRÉIXER SENSE TERRA?

El Genís va portar a la classe un experiment que havia fet a casa amb els seus pares.
Ens va explicar que amb un pot de vidre, cotó i mongetes li havien crescut les plantes que estàvem observant.

Van sorgir molts dubtes que no sabien respondre:
com pot créixer sense terra?, què són els pals prims i llargs que es veuen a la part de sota del pot?, perquè algunes fulles estan mirant cap  a baix?... i a mesura que les observem, apareixen més dubtes i tenim més curiositat.



Com que aquests no es poden quedar sense respondre, ens posarem a investigar. De moment no demanarem  ajuda els pares. 

Hem observat que cada dia que passa, les tiges van creixent i volem saber quant mesuren algunes parts que han fet aquesta estirada .
COM PODEM MESURAR-LES? , quines eines tenim a l'escola per a poder-ho fer: el regle. Com que a la classe no en fem servir pensem en demanar-la als nens grans.




QUAN EM TOCA MESURAR ?







Decidim apuntar a la pissarra les mesures de les diferents parts i com que tots volen fer-ho, proposen apuntar-se en una taula de registre. Així cada nen sap quan li toca mesurar.
Us deixem les primeres gravacions de la presa de mides.





https://photos.app.goo.gl/8wEJNJ29Zf4cmlGs1






Prenem les primeres mides d'alguns brots de la planta.
Mesurem, anotem i confegirem un gràfic de creixement.








Continuem mesurant les branques que vam acordar entre tots.
Però ara ens plantegem poder fer l'experiment tots a la classe fer l'observació individual.
Decidim de mutu acord que deixarem de mesurar les mongeteres del Genís però que anirem observant-les per a veure els canvis que van fent.

Pensem quin material necessitem i fem una nota per a les famílies amb un LLISTAT: UN POT DE VIDRE, 5 MONGETES ( per si de cas alguna no creix) i COTÓ- FLUIX.
Finalment decidim que la mestra portarà un paquet de cotó per a repartir i els nens anoten la resta de material al seu full per portar a casa.




FEU CLIC PER VEURE COM HA ANAT

Dilluns 5 de març fem el muntatge i plantem:
Primer les mongetes, després el cotó i reguem una mica fins que aquest estigui humit.
Us deixem els vídeos i algunes imatges de com ha anat .



Estem molt nerviosos per veure  quan trigarà a sortir la "banyeta" a la mongeta (de moment li diem així).
Decidim registrar els dies que triguen a crèixer i fem servir el nou monitor.


Fem una taula de registre i acordem com ho fem:





Pintaren verds els dies que NO creix res i taronja quan SÍ comenci a crèixer. així podrem comptar els dies que han trigat.



Sorgeixen molts dubtes que anirem resolent al llarg dels dies. Registrem al bloc totes les preguntes i a mesura que anem comprovant i resolent, penjarem les imatges i les comprovacions.

Intentarem esbrinar com mengen les plantes i què necessiten per viure.
Hem intentat fer connexions a través de l'observació de les mongeteres del Genís: si les branques passen pel costat del cotó i surten del pot de vidre, deu ser que busquen el sol per continuar creixent i escalfant-se.

Experiment i comprovació d'hipòtesis- Si necessiten el sol, que passaria si el guardem dins d'un armari i no li dóna el sol?
Passats 5 dies hem anat a veure com estan. Ens hem quedat sorpresos, també han començat a germinar. Ens hem quedat sorpresos, sense llum també comencen a sortir les arrels. A veure que més passa!!



I a part del sol, què més necessiten per viure? menjar, aigua, terra... (han anat dient el que creien). Fem la reflexió: nosaltres no hem posat terra al pot de vidre. Hem canviat la terra per cotó. Creixeran igual?
Feu clic per a veure'n més
Sabem que sí perqué ho hem comprovat amb les mongeteres dels Genís. Però i si li posem terra creixeran?
Experiment de comprovació d'hipòtesis- Ens plantegem el repte de provar de posar mongetes plantades a terra 


Recordem que hem d'anar tocant el cotó per a comprovar que estigui humit. Les mongetes necessiten humitat.



Ohhh!! però ens trobem una sorpresa. Les mongetes de la Rebeca i de la Nerea no estan germinant. QUÈ HA POGUT PASSAR?
Comencem a fer noves hipòtesis: van aixafar molt el cotó quan les van plantar...però quan les mirem de molt a prop descobrim que tenen molta aigua i les mongetes s'han tornat de color gris i fan molta pudor. 
S'han podrit!!
A quina conclusió arribem?...que no necessiten molta aigua i hem de regar les plantes amb poca aigua.
Ara cada vegada que reguem, recordem que només hi tirarem dues xeringues d'aigua sinó es podriran.



La Nerea ens explica que a casa seva té mongetes de color vermell i en portarà per a fer l'observació.

Per a fer aquesta observació veiem que també existeixen de color negre. Comparem mides, colors, textures... fins i tot si són dures o toves i decidim plantar amb terra un pot de cada.

Van passant els dies i tot i que reguem les mongetes no aconseguim més que comenci a trencar la pell i surtin arrels.

Tornem a fer noves hipòtesis. Com que arriben les vacances de Pasqua decidim que portarem els pots a casa per tal de continuar regat-les.
recordem les condicions que necessiten:
escalfor, llum solar i cotó humit.

Quan tornem de les vacances observem les mongetes i no tenim bones notícies: algunes s'han podrit, altres encara no han brotat gens, i només una, la del genís ja comença a tenir tija i fulles.

Feu clic per a veure'n més
Prenem noves decisions i fem votacions: què fem ara? Fan vàries propostes i finalment acabem plantant mongetes noves a l'hort.
Cada dia a l'ora del pati farem una ullada a veure si ara sí creixen.

























dissabte, 23 de desembre del 2017

CAVALLETS DE MAR

Som CAVALLETS DE MAR
Decorem la porta de l'aula: ON VIUEN?
https://photos.app.goo.gl/OZJhDTisCBcRZRn22
CLIQUEU FOTO
I hi afegim els nostres CAVALLETS DE MAR de plastilina...
CLIQUEU FOTO
CLIQUEU FOTO

Som uns artistes! i volem que quedin ben lluents...
https://photos.app.goo.gl/DoXxSNk1Rs1ocZMD2
CLIQUEU FOTO

Investiguem els cavallets de mar... i resolem dubtes.
CLIQUEU FOTO

Pintem CAVALLETS DE MAR de tots colors
CLIQUEU FOTO

Visitem els CAVALLETS DE MAR de l'Aquarium de Barcelona


CLIQUEU FOTO


dilluns, 18 de setembre del 2017

ELS DOFINS


TRIEM EL NOM DE LA CLASSE...

Aquest any ens toca ser...UN ANIMAL QUE VISQUI A L’AIGUA. Hem portat animals de casa i hem fet votacions, finalment han guanyat...

ELS DOFINS!

També hem triat L’ANIMAL DE CADA TAULA, els hem posat en una bosseta... a veure quin animal ens tocarà??




Volem aconseguir el color dels dofins... barregem blanc i negre per aconseguir el color GRIS i ja podem fer dofins de plastilina... som uns artistes!
https://photos.app.goo.gl/yahf8GLmcMHfAd192
cliqueu foto


VOLEM DECORAR LA PORTA DE LA CLASSE

Entre tots decidim que farem un DOFÍ de plastilina...

El mar el volem fer de paper i despès ens hem dibuixat i cadascú ha triat on ens volíem posar: dalt d'un vaixell, jugant amb el dofí o nedant al mar.


https://photos.app.goo.gl/xsbsDb1wkELyR26F3
cliqueu foto

 MEDEIXEN...
Els dofins medeixen 3 metres... que grans! Ho hem mesurat amb el cos, amb passes, amb petjades... Hem descobert que amb petjades i passes surten números diferents.
cliqueu  foto
 MENGEN...
Per atrapar els peixos, els dofins es posen en rotllana, 
així és difícil que algú s'escapi!





PESEN...

Hem fet experiments amb les balances per saber quant podria pesar un dofí, i hem arribat a la conclusió de que un dofí pesa moooolt! com tots nosaltres junts!


https://photos.app.goo.gl/83vI45pMODaAzDQ63
cliqueu  foto

TENEN DENTS...

En una fotografia hem vist que els dofins tenen dents, en tenen moltes! Són petites i punxegudes. Les hem dibuixat i després les hem fet amb plastilina.

Les seves dents són diferents a les nostres!   


https://photos.app.goo.gl/9rpxuya3c0MSlGkz2
cliqueu foto

LES SIRENES VIUEN AL MAR AMB ELS DOFINS?
Ens hem fet aquesta pregunta, i hem decidit preguntar-ho als nens i nenes més grans de l'escola, que potser ho sabran... A 6è B ens han fet un Power Point i ens ho han explicat la mar de bé.

SORTIDA AL ZOO
Vam anar al zoo a veure els dofins. La monitora ens va explicar que fa molts i molts anys els dofins eren animals de 4 potes i no vivien al mar, fins que van provar de pescar peixos i com que els hi van agradar molt, en pescaven cada vegada més sovint... amb el temps van perdre les potes i els cabells i els hi van sortir ALETES.... es van convertir en els dofins que coneixem nosaltres.
Vam tocar el CRANI d'un dofí, era molt dur, vam veure que tenia ESQUELET, i la monitora ens va dir que la pell era molt fina, semblava d'una oliva.Els seus enemics són ORQUES I TAURONS.
També vam veure zebres, flamencs, pingüins, micos, un goril·la, uns ocells que tenien un bec molt llarg i un hipopòtam que dormia.
Després de dinar vam jugar una estoneta en un parc que era molt bonic. Ens ho vam passar molt bé!!